کد مطلب:27690
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
چه دليلي بر شهود قيامت بوسيله علي(ع) وجود دارد؟
قرآن كريم به صاحب نظران علم يقيني بشارت صاحب بَصَر شدن را داده و در اينباره چنين فرموده است: «كلّا لو تَعلمون عِلم اليقين * لَتَرونّ الجَحيم * ثُم لَترونّها عَين اليَقين» تكاثر/5ـ7 و منظور از رؤيت جحيم، ادارك دِرايي آن از نظر برهان عقلي نيست؛ چنانكه مقصود از آن ادراك روايي آن از جهت دليل معتبر نقلي نخواهد بود؛ زيرا شرط رؤيتِ جهنم علم يقيني به آن اعلام شده است؛ يعني كسي كه به جهنم علم يقيني دارد، خواه اين يقين از راه «برهان عقلي» حاصل شده باشد يا از «دليل نقلي» و گفتار قطعي معصوم(ع)، واجد شرط انتقال از فهميدن به ديدن و از دانستن به يافتن و بالاخره هجرت از علم حصولي به علم حضوري است و هرگز منظور از رؤيتِ اول، ديدن پس از مرگ نيست؛ زيرا در آن مرحله، يعني پس از مردن، انسان تبهكار ملحد نيز دوزخ را مشاهده ميكند و به وجود آن علم حضوري پيدا ميكند.
بنابراين، قرآن كريم براي عدّهاي رؤيت شهودي كه برتر از دِرايتِ عقلي و روايت نقلي است قايل است و بدون ترديد حضرت عليّ بن ابيطالب(ع) از بارزترين مصداقهاي واجدان شرط رؤيت دوزخ است و چون در بسياري از ايات جريان انذار و صَحْنه جهنم و ساحت دوزخ به تنهايي مطرح است و اين حياد و انفراد فقط جَنْبه تربيتي و ارشاد دارد، نه حصر، ميتوان گفت كه برخي از مؤمنان كه عليّ بن ابيطالب(ع) مَثَل اعلاي آنان است از نعمت شهود قيامت اعم از جنّت و جحيم برخوردارند و البته هر چيزي كه از لحاظ درجه وجودي نازلتر از ساحت قيامت باشد مشمول شهود انسان كامل چونان عليّ بن ابيطالب(ع) است.
: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.